lördag 17 december 2011

Julstök och önskan

Idag ska det äntligen bli lite julstök här hemma i Åbarp. Far har fått sin frys fylld av brunkål, köttbullar och annat så nu ska det in med lite gott även här. I år ska vi göra rödkål och det är inget vi gör varje dag. Tror inte jag gjort det sen vi bodde i Lillhem i väntan på att vårt nya hus skulle bli färdigt. Huset som vi bodde i två veckor och sen ville inte denna bloggtanten bo kvar, men det är ju en helt annan historia som vi får ta en annan gång.

Inte ser det gott ut just nu men det blir förhoppningsfullt
Men inte bara rödkål ska lagas. Det ska även bli pressylta och köttbullar och sillen ska ner i den första lagen. Pressyltan ser just nu ingenting ut för världen, bara skinn och annat i grytan men efter kok, hack, kryddning med mycket kryddpeppar och ingefära och sen ner i press, ja efter allt detta kommer den nog bli alldeles utmärkt god. Men jag tar en bild på den i färdigt skick så kan vi jämföra och se om det nu ser gott ut :)

Sen har jag ju tänkt att göra en liten vinnande v75-rad så at jag efter jul reser bort till värmen ett tag. Inte så kul på jobbet just nu med neddragningar och annat på gång så en resa mot sydligare och varmare breddgrader hade varit mycket skönt....så kom igen hästapållarna, spring som jag tippat ;)

Ha en go lördag på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar