torsdag 21 juli 2011

Bara regn hos mej

Så därför är matsäcken gjord så jag inte svälter i svampskogen ;)

Med andra ord är det dags för långrundan i skogen. Samma runda som jag har gått sen jag var liten och jag var med mina föräldrar och farmor. Så svampplockandet är något jag har med mig i blodet OCH jag är bra på det.

Kan väl en så där tiotal svampar som jag är säker på men nu är det bara kantarell som finns i de skånska skogar jag befinner mig i. Snart nog kommer min favoritsvamp, blek taggsvamp, men än så länge får jag nöja mig med kantarell.

Fast en svamp som jag skulle vilja hitta är trattkantarell. De säger ju att om man bara httar en hittar man hundratals men det har då aldrig hänt mig....jag hittar ett femtal men inget mer:(
Får ge mig ut i skogen när jag hälsar på dottera i norrland:)))

Ha det gött alla

4 kommentarer:

  1. åååh kantareller som är såååå gott.
    Sen jag "emigrerade" hit så hittar jag aldrig mer än ett fåtal, antagligen letar jag på fel ställen *suck*
    Numera plockar jag på Ica istället. :-)

    SvaraRadera
  2. Kantareller som är så gott! Det är den enda jag känner igen, tja förutom champinjoner, skratt.
    Ha en härlig tur i skogen.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Eller värmland! Här är gott om trattisar. Jag kan väl en 5-6 stycken olika svampar men kantarellen är min favorit. Ha det gott i svampskogen!

    SvaraRadera
  4. Stanna till hos mig så ska vi plocka MASSOR med trattisar för dom har jag öga för =)
    Jag har en massa torkade också om du vill ha???

    SvaraRadera