söndag 9 oktober 2011

Men maten då????

Var gång vi bär på något, som till exempel tvättkorgen, gnäggar Afro till. Jag tror att hon säger: Hit med maten! Om hon fick välja skulle vi fodrat dom var timme;)
Vi har börjat ge dom hösilage och det är gudagott tycker Afro och Slugge. Lika gott som det nya gräset är på våren lika gott är det med hösilage nu på hösten.

Här står dom, mitt på matbordet:)
Våra hästar är ute året om och pälsen har börjat växa på dom. I natt hade vi vår första frostnatt och då behöver dom en tjock och varm päls.
"Nya" uteboxen
Uteboxen är snart klar, ska köra in lite mer sand och fixa halm sen är det klart. Då kan dom gå in i boxen när dom vill, vilket är mycket sällan. De väljer att vara ute så som hästar alltid varit innan vi människor började manipulera och använda dom i vår tjänst.
Friska goa hästar :)))

5 kommentarer:

  1. Vi gör likadant med våra skogsmullar, ute året om, sätter päls så det står härliga till och gillar att gnaga på "rötterna".
    Så långt ifrån konstlad tillvaro med "täcke-på-täcke-av" man bara kan tänka sig!
    :)

    SvaraRadera
  2. iofs hade jag mina hästar inne på vintern iaf på natten men dagtid var dom ute varenda dag.
    Utan täcke också :-)

    SvaraRadera
  3. Mina Highland cattle går ute året om men har såklart ett 'bo' att gå in i. Pälsen blir också tjockare på vinter.

    Mysigt att kunna 'titta in' till hästarna.....kanske från uteplatsen?

    SvaraRadera
  4. Härligt tänk om hästarna! Och dom har ju verkligen ett fint ställe att gå in i...

    SvaraRadera