fredag 17 december 2010

Sicket elände

Jomensan, idag har det inte varit kul att vara bloggtant..ånej, nope, nix.
Morgonen började i och för sig bra. Pigg som attan for jag upp och började med frukosten. Men efter maten började det mola under revbenen. Klarade av att dämpa det med vatten och andning.
Väl på jobb slog gallstenen till med full kraft. Medicinerade mig själv med Voltaren men inte katten hjälpte det. Efter ca 20 minuter gav jag upp och ringde mannen som direkt hämtade mig och körde mig till jourmottagningen.
Spruta i baken och efter 5 minuter försvann smärtan (och vettet;)

Phuuu, så skönt

Efter detta fick jag vila och bli "fastande" inför ultraljudet som visade på att jag inte var inflammerad utan att det varit en sten som vandrat. Har enligt röntgenkillen ett flertal stenar som ligger på lur.

 
Kanske inte fullt så många stenar i min gallblåsa:)

Sen var det bara att åka hem och vila och hoppas på att det dröjer länge innan nästa gång. Har frågat läkarna varje gång om det är något jag kan göra för att slippa detta. Förutom operation, som alla säger inte behövs eftersom det inte händer ofta nog, har jag fått olika svar varje gång. Allt från att "ät vad du vill, det påverkar inte" till att "inte äta äpplen, ägg, råa grönsaker osv".
Inte lätt att veta hur man ska göra då

Tror jag botar med ett gott glas rött jag ;)


6 kommentarer:

  1. Absolut....rött.....bättre medicin finns inte ;)
    och sen så somnar man så gott också. Drack lite stark glögg i går och somnade på soffan.....vaknade och gick och la mig men ......inte kunde jag somna sen. Gick ner och paketerad grönkål istället :D. (Kålen ska delas ut till lite släkt och vänner)Av 20 kilo blir det inte mer än 1/3 när den kokat....den krymper väldigt!

    SvaraRadera
  2. Rött är säkert bra medecin för de som gillar rött, de gör inte jag. Ja,jag vet alla anser jag är konstig bara för jag inte dricker vin. Jag föredrar en drink jag. Vin spara jag till alla andra. Låte inte kul de där, med stenar i magen.
    Hoppas du kan styra de...

    Önskar en trevlig helg.
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Bananskivare??? Oh du måste bara visa den någon gång...sån har jag aldrig sett.
    De räkans helt klart...*ler'
    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Låter lite oroväckande att det ligger en massa stenar "på lur". Hur ska man göra för att dessa inte ska börja vandra runt och sätta sig ivägen?
    Förutom denna oro så tror jag också på varianten rött vin. Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag att allt med alkohol i fungerar lika bra...
    Kramar till dig

    SvaraRadera
  5. Fru C: får testa grönkål nångång, har bara ätit det i soppa med ägg och det var inte alls dumt.

    Tant G: länge leve rödtjutet

    Och Anki: drinkar är inte dumt det heller

    Kära Ekelundskan: finns ett ordspråk som låter "när stenarna vandrar står bloggtant stilla" eller hur det nu var:)))

    SvaraRadera