tisdag 26 oktober 2010

Slaveriet är inte avskaffat

Åtminstone inte i skolans värld. Finns en enorm skillnad på lärare kontra övrig personal. Jag tillhör övrig personal, närmare bestämt vägledare och min arbetsbelastning suger just nu. Då skulle man kunna tänka sig att man får stöd och stöttning av lärarna men så är inte fallet, inte på min skola iallafall.
Problemet är att skillnaden inte bara ligger på lönesidan, där lärarna ligger betydligt högre, utan även på arbetstid. Lärarna åker hem runt tre på em utom på fredagarna då drar dom runt tolv. 35 timmar på arbetsplatsen ska dom finnas på plats men så är det bara med ett fåtal.
Detta är något vi övrig personal bara får finna oss i, det finns inget att göra åt det. Men jag vill inte få kritik över att eleverna inte är ute på praktik. Försök själv fixa praktik till 40 elever i dagens läge med andra aktörer så som Af, sfi och andra praktikletare.
Inte konstigt att vi vägledare känner oss som slavar eller duracellkaniner. Vi går och går och går och går. Till sist står det en vägg i vägen och kollegan är nog sjutton på väg in i den. Fast jag kommer att göra allt jag kan för att förhindra detta. Ta mig fan att jag ska det!!
Har styrketränat idag helt enligt planen. Mätte midjan men ingen minskning utan nästan en ökning istället. Skit också! På det igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar